Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Huvudområden

Vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa ges utbildning på avancerad nivå i fyra huvudområden: omvårdnad, radiografi, reproduktiv och perinatal hälsa samt vårdpedagogik.

Omvårdnad

Omvårdnad är både ett akademiskt ämne med egen kunskapsutveckling och en professionell yrkesverksamhet. Inom omvårdnad utvecklas, förmedlas och praktiseras kunskap om hälsa och ohälsa relaterat till människors upplevelser, erfarenheter och möjligheter att leva ett gott liv och få en god död. Omvårdnad utgår från behov och problem relaterade till att främja hälsa och hantera ohälsa i det liv människor lever, men också människors resurser och förmåga att hantera problem. I omvårdnad är det inte ohälsa/sjukdom/funktionshinder i sig, utan människors reaktioner och tolkning av sin hälsosituation som är i fokus. Omvårdnad tar sig olika uttryck i relation till situation och miljö. Begrepp som relation, kommunikation, självbestämmande och samverkan är centrala inom omvårdnad. I såväl forskning och praktik syftar omvårdnad till människors bästa och har sin grund i humanistiska värderingar, etiska ställningstaganden och mänskliga rättigheter.

Radiografi

Området radiografi utgör ett kunskapsområde som omfattar framställning av bildmaterial som underlag för att upptäcka eller behandla/lindra sjukdom och lidande utifrån människans behov, upplevelser och resurser. Kunskapsområdet innefattar undersökningar, behandlingar, undersökningsmetoder, metodutveckling, strålskydd, kommunikation och undervisning.

Reproduktiv och perinatal hälsa

Området reproduktiv och perinatal hälsa utgör ett kunskapsområde som är knutet till livets början och mänsklig reproduktion i ett livscykelperspektiv. Inom disciplinen studeras den normala processen i samband med barnafödande, nyföddhetsperioden och föräldraskapets utveckling. Forskningen berör också kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa samt barnmorskans hälsofrämjande, förebyggande, vårdande och behandlande arbete.

Vårdpedagogik

Vårdpedagogik inriktas mot pedagogik, lärande, kommunikation och ledarskap inom hälsa, vård och utbildning. Syftet är att generera kunskap om arbetsförhållanden inom vård- och omsorgsarbete, visa hur yrkeskompetensen förändras i samband med att ny kunskap tillförs organisationerna och hur kulturella och organisatoriska faktorer påverkar arbetets utformning.

 

 

Sidansvarig: Carina Sparud Lundin|Sidan uppdaterades: 2017-02-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?