Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

4.Organisation, ledarskap och team

Organisation, ledarskap och teamarbete ingår i vårdledarskap som handlar om administrativa processer som planering och organisering, samt att leda utveckling och förbättring av vård och omsorg som bidrar till hälsa och välbefinnande. Utifrån ett relationsinriktat ledarskap med ledord som tydlighet, ödmjukhet, respekt och mod, syftar vårdledarskap till att utveckla teamarbete och samverkan mellan vårdpersonal på olika vårdenheter. Samverkan i team har blivit en av vårdandets viktigaste organisatoriska byggstenar. Det har bidragit till forskning där teoretiska perspektiv utvecklas om hur olika kompetenser kompletterar varandra, hur patientens roll förändras och hur organisationer formeras när team integreras i vårdkedjor. Projektet bidrar till kunskap som tillämpas i vårdande verksamheter och vid undervisning.
Kontaktperson: Kristina Rosengren kristina.rosengren@gu.se

Sidansvarig: Lovisa Aijmer|Sidan uppdaterades: 2019-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?