Nordisk forskarkurs: Theories and models for midwifery

Den 29 april till 1 maj genomfördes den första nordiska forskarkursen med fokus på teorier och modeller inom barnmorskans kunskapsområde vid University of Iceland, Reykjavik.

Internationellt används begreppet ”midwifery” både för professionen barnmorska och för ett kunskapsområde främst för barnmorskor men även för andra professioner. Bakgrunden till kursen är ett nordiskt samarbete NorNAM (Nordic Network of Academic Midwives) med deltagare från Oslo, Reykjavik, Göteborg, Odense och Kuopio. Från Göteborgs universitet deltog professorerna Ingela Lundgren och Marie Berg som föreläsare och examinator. Doktorand Malin Hansson var en av 24 kursdeltager från de nordiska länderna. Det fanns också deltagare från Tyskland, Österrike och Turkiet.

Kursen bestod av föreläsningar, workshops och diskussioner baserat på doktorandernas egna projekt och existerande teorier och modeller. Huvud föreläsare var Edwin van Tejlingen professor och sociolog från England som föreläste om “Risk society and contrasting models of maternity care” och professor och barnmorska Nicky Leap från Australien som fokuserade på “Supporting women for normal labour and birth: evidence and debate”.