Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Linda Berg

Universitetslektor / sjuksköterska

Linda Berg
Universitetslektor / sjuksköterska
Akademisk grad: Docent,
linda.berg@fhs.gu.se
031-786 6082

Rumsnummer: 2422
Postadress: Box 457, 40530 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens Backe Hus 1 , 41346 Göteborg


Institutionen för vårdvetenskap och hälsa (Mer information)
Box 457
40530 Göteborg
www.caresci.gu.se
vardvetenskap@fhs.gu.se
Fax: 031-786 6050

Besöksadress: Arvid wallgrens backe hus 1 o 2 , 40530 Göteborg

Om Linda Berg

Linda Berg blev utnämnd till docent i ämnet vårdvetenskap 2014 och filosofie doktor 2006 då avhandlingen försvarades med titeln; Vårdande relation i dagliga möten – en studie av samspelet mellan patienter med långvarig sjukdom och sjuksköterskor i medicinsk vård. Hon erhöll fil. magisterexamen 2000 i ämnet omvårdnad. Sedan 1984 är Linda Berg legitimerad sjuksköterska och har arbetat främst med patienter och närstående inom medicinsk, geriatrisk och neurologisk vård. Hon är vårdlärare sedan 1990 och varit verksam i gymnasieutbildning, men framför allt inom högskola och universitet i sjuksköterskeutbildning. Under åren har hon arbetat parallellt som legitimerad sjuksköterska, vårdlärare och adjunkt. Nu arbetar hon som lektor sedan 2007 med kursansvar på institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet med kombinationsanställning på Kungälvs sjukhus sedan maj 2011. Mellan åren 2007-2010 var hon projektkoordinator i ett nationellt didaktisk projekt inom Bolognaprocessen – att integrera magisteruppsats i specialistsjuksköterskeprogrammet. Linda Berg är medlem i Sigma Theta Tau, Tau Omega Chapter sedan 2008. Hon var vice sekreterare från 2010-2012 och är sekreterare sedan mars 2012-fortf.. Hennes nuvarande forskning fokuserar på patienter med långvarig sjukdom, närstående, sjuksköterskor och team samt befolkning; upplevelser i daglig vård, med specifikt fokus på vårdande och vårdmiljö. Andra teman är palliativ vård, etiska problem och didaktisk utveckling i sjuksköterskeutbildning, att integrera teori och praktik. Sin metodkunskap har hon inom kvalitativa forskningsmetoder; livsvärldsfenomenologi, tolkande fenomenologi, hermeneutik, narrativ analys, kvalitativ innehållsanalys, aktionsforskning och deltagande observation.

Senaste publikationer

Sjuksköterskans lärande om kärnkompetenser
Linda Berg
Vårdpedagogik Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv Margret Lepp & Janeth Leksell (red.), Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Academic learning for specialist nurses: A grounded theory study.
Lena German Millberg, Linda Berg, Elisabeth Björk Brämberg, Gun Nordström, Joakim Öhlén
Nurse education in practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The narrative structure as a way to gain insight in peoples´ experiences: one methodological approach
Åsa Rejnö, Linda Berg, Ella Danielson
Scandinavian Journal of Caring Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 26

2017

Sjuksköterskans lärande om kärnkompetenser
Linda Berg
Vårdpedagogik Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv Margret Lepp & Janeth Leksell (red.), Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

2015

2014

Academic learning for specialist nurses: A grounded theory study.
Lena German Millberg, Linda Berg, Elisabeth Björk Brämberg, Gun Nordström, Joakim Öhlén
Nurse education in practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The narrative structure as a way to gain insight in peoples´ experiences: one methodological approach
Åsa Rejnö, Linda Berg, Ella Danielson
Scandinavian Journal of Caring Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 26

Sidansvarig: Karin Mossberg|Sidan uppdaterades: 2016-04-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?