Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Drama och studenters lärande

Berg L., Höglund Arveklev S., Larsson S., Lepp M. (2016) Dramapedagogik i vårdutbildning - sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad med fokus på bemötande och kommunikation. Nr 3. Centrum för Kultur och Hälsa, Göteborgs universitet. Report from Research and Development, The Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg. http://www.ckh.gu.se

Den här rapporten beskriver ett dramaprogram som utvecklast av författarna och riktar sig till alla som söker kunskap om hur dramapedagogik kan användas för yrkesutveckling. Rapporten är tänkt att användas som ett pedagogiskt verktyg. Undervisningsmomentet i sjuksköterskeprogrammet med drama har genomförts av författarna sedan hösten 2010. Varje termins totala studerandegrupp om ca 120 studenter har i grupper om max 25 studenter erbjudits 8 timmar i form av en drama workshop. Workshopen som beskrivs i rapporten belyser betydelsen av att få berätta och bli lyssnad på, men också konsten att lyssna. Den innefattar temat ”kommunikation inom omvårdnad”, med fokus på tolkning och reflektion utifrån situation, berättelse och begrepp. Workshopen har utvecklats till ett program som består av sex dramapass, där praktiska dramaövningar och reflektioner varvas för att stödja lärande och för att uppnå kursens lärandemål.
 

Kontaktperson: Linda Berg linda.berg@gu.se

Intervju med Linda Berg
 

Sidansvarig: Lovisa Aijmer|Sidan uppdaterades: 2017-03-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?